2010. június 28.

Tsuyu


Már két hete hivatalosan is esős évszak van Japánban. Szerintem amúgy is elég sokat esik az eső, és bár feltűnt, hogy a ruhák egyre nehezebben száradnak az erkélyen, de ha nem lenne állandó beszédtéma a japánoknál, talán mi észre sem vesszük hogy már tsuyu van. Az is lehet, hogy már unják Japánt az esőfelhők és idén Magyarországon próbáltak szerencsét, mert annyira nem szörnyű ez tsuyu, mint amennyire ijesztgettek vele. Én azt hittem hogy majd megállás nélkül esni fog az eső, gondoltam ezért is hívják esős évszaknak, de nem esik sokkal többet mint korábban. Viszont meleg van és általában olyan pálmaházasan párás az idő, helyes kis izzadságfoltok vannak mindenkin és minden hozzádragad amihez hozzáérsz. A japánok mondjuk már akkor meg akartak fulladni a párától, amikor mi még nem is érzékeltük hogy párásabb a levegő a megszokottnál. Apa-san azt mondja, hogy az irodában már hetek óta szenvednek és izzadnak a kollégák és színpadiasan legyezgetik magukat a kiosztott papírlegyezőkkel. Végre valami hasznát vesszük hogy a hegy tetején lakunk, mert itt fent egész jó klíma van.

Esni pedig eshet nyugodtan, a japánokat nem éri felkészületlenül. Minden háznál, boltnál és állomásnál van esernyőtartó (van ahol külön napernyőtartó is van... boccs), ahol még napos időben is van néhány ottfelejtett esernyő és állítólag ha szükséged van rá, ezeket simán ’kölcsön’ lehet venni. Aztán a boltok elé kiraknak egy állványt, ahonnan le tudsz tépni egy kis zacskót, amit ráhúzol az esernyődre bemenet és így nem fogod végigcsöpögtetni esőlével a padlót. A múltkor kénytelen voltam venni egy rövidnadrágot, mert az összes nadrágom vagy bő lett a több hónapos kalória megszorító japán diéta alatt, vagy különböző eredetű foltok vannak rajta (leettem/leöntöttem/kiskorú ette le/öntötte le/játszótéri balesetet szenvedett és stb). Szóval amikor megvettem, elég esőre álló idő volt, úgyhogy az eladók biztos ami tuti alapon a papírzacskóra még húztak pluszban egy nejlonzacskót is, nehogy véletlenül elázzon az új rövidnacim. Az gondolom már túl logikus lett volna, hogy eleve nejlonzacskóba rakják a cuccost, de tény hogy így sokkal jobban éreztem a törődést. Ezek nagyon figyelmes dolgok, és tovább növelik a szolgáltatások egyébként is magas színvonalát, de szerintem rengeteg szemetet termel fölöslegesen az amúgy is csomagolásmániás országban (majd egyszer erről is írok bővebben).
Néhány esős évszak szakértő szerint már a tsuyu vége felé járunk (na ezt sem vettük észre), úgyhogy felesleges volt az a sok aggodalom és a két heti élelemtartalék a mélyhűtőben a monszun miatt, mert az idei tsuyu nagyon komolytalanul adja elő magát.



És végre értelmet nyert a bejárati ajtónk előtti kis akasztó is. Úgy tűnik ide szokták felakasztani az esernyőket. Ez a szomszéd akasztója, nálunk a nemek aránya miatt igen valószínűtlen egyszerre két darab rózsaszínű esernyő.



A meleg további hozadéka, hogy az egyik vendégségben ellestem hogyan tud a hűtő jeget csinálni úgy automatice (a sima hűtőben beletöltöd a vizet és pár óra múlva már kanalazhatod is a jeget a mélyhűtőből). Ezzel megint egy taggal gyarapodott az a lista, ami azokat a dolgokat tartalmazza, amiket kénytelenek leszünk hazaköltözés után otthon beszerezni, mert Japán után már nem fogunk tudni nélkülük élni.

A lista többi eleme eddig:
- melegített WC ülőke: első számú kedvenc, egyszerűen nem lehet vele betelni!
- automata sebváltó: nem kell sokat magyarázni, jó és kész
- rizsfőző:  a mosogatógép után a legjobb találmány, ha valaki olyan lusta háziasszony mint én és pluszban a család ipari mennyiségben fogyasztja a rizst; csak az istenért! Miért kell zenélnie??? Miért???
- gombnyomásra feltölthető fürdőkád; külön hőfok anyucinak, apucinak és a kölöknek: először azt gondolod micsoda marhaság, egy hónap múlva viszont már nem tudnál meglenni nélküle
- beépített szárító a fürdőben: a ruhák pár óra alatt megszáradnak; Green Peace-es aktivistáknak viszont nem ajánlom, elég sok energiát fogyaszt.

5 megjegyzés:

  1. Hi!

    Igen-igen a Samidare,szintén nagy hatással van rájuk,gondolok itt a filmekre,költészetre,animékre.Különben meg Hokkaido-ra kell menni,ott egyáltalán nem érzékelhető ez az egész Monszun-időszak.Bár lassan vége lesz ennek is,ha ilyen ütemben változik meg a Föld időjárása.Azt hiszem japánban is elmaradt 4 vagy 5éve és nem sokára lehet,hogy teljesen eltűnik majd,remélhetőleg nem felénk jön,mert így is összedűl az egész ország lassan!A listádról pedig:wc-ülőke szerintem nincs,automata jégkészítős hűtő ezer éve van,rizsfőző=kukta szintén ezer éve,fürdőkádat nem tudom,szárító szintén ezer éve van,automata váltó meg dettó(bár férfiember azt mondja,hogy aut-váltót csak,hogy finoman mondjam a "melegek" használnak,de sajnos nagyon kezd elterjedni a kisebb kategóriájú autókban is).Egy szónak is száz a vége,csak ülőkét kell hozni onnan,ezért nem kell talán külön tehergépet bérelni!Bár 2 év hosszú idő,csak nehogy az legyen belőle,hogy a végleges hazaindulás előtt kb:10 tonna ruhát,műszaki cikket,bútort kelljen elajándékozni,mert a gépre csak meghatározott súlyú poggyászt lehet felvinni!Vagy pedig,ahogy sokan csinálják,akik kinn élnek évekig:Bérelnek egy konténert és 3hónap alatt hazaér,csak Hamburgba vagy Rotterdamba kell elmenni a cuccokért!Vagy ahogy a haver csinálja(Aki nem lakik messze tőletek,de nemsokára jön haza végleg!):,nincs semmi cucca,csak szinte ami rajta van,meg pár telefon,laptop,egyebek,ezek meg beleférnek a súlyhatárba-ennyi!
    B.

    VálaszTörlés
  2. Végig olvastam a blogot és nagyon tetszett. Visszajáró vendég leszek az biztos:) Pont egy ilyen írást kerestem, mert kíváncsi voltam, hogy vajon milyen az élet Japánban. Ugyan pár hónapja egy hasonló blogot már olvastam és akkor felmerült bennem a vágy,hogy mi lenne ha csapot papot itt hagyva kiszakadnék kis országunkból Japánba, amíg még lehet és érdemes. És ez a vágy csak egyre erősödik bennem. :)

    VálaszTörlés
  3. @Elek: Szerencsére a cég fizet egy konténert, úgyhogy annyi japán vacakot tudunk venni, amennyit nem szégyellünk. Csak az a gáz, hogy más a feszültség otthon.
    Ilyen ázsiai rizsfőzőt én még nem láttam otthon, ez a tuti! És ilyen beépített szárítóval sem találkoztam még nálunk. Ha kell befűti/lehűti/párátlanítja a fürdőt és ha kell, ruhát szárít. Csak ehhez egy új ház is kell... De mindegy, éljen a fogyasztói társadalom! :)

    VálaszTörlés
  4. @Nagy Márton: Szia! Igyekszem körüljárni a 'milyen az élet Japánban' című kérdéskört sok oldalról, de persze ez teljesen szubjektív. Mi például imádjuk a japán kaját, más magyar viszont irtózik tőle :)
    Mi a cégen keresztül könnyen kijutottunk, egyébként biztosan jóval macerásabb, de hajrá, és ha sikerül kijönnöd biztosan nem fogod megbánni!

    VálaszTörlés
  5. Szia Lizzy!

    Én is nagyon szeretem a Japán kaját, rendelünk is néha néha a Sushi bárból ezt azt a kollégákkal.
    Az én cégem nem hiszem, hogy segítene abban, hogy kijussak:) Itt a BMW-nél annak örülnek, ha eladok autót, nem annak ha kimegyek Japánba:)

    De a remény hal meg utoljára:)

    VálaszTörlés